lördag 23 februari 2013

Lördag

Minus nio när jag vaknade idag..
Skall strax åka iväg till frissan och ta några klipp i kaluffsen. Jag måste ju vara lite fin idag till den lilla dammiddagen jag skall på ikväll..
Tror bara vi blir tre damer men det kommer att bli mycket god mat och trevligt sällskap.
Vi haar även delat upp så att var och en tar med sig en rätt var, min lott föll på förrätten.
Har faktiskt haft llite beslutsångest, men det landade på en trevlig morotssoppa med tillbehör.


Kommer att bli ganska mycket smak tror jag och lagom mycket.
Receptet hittade jag på Allt om mat.
                                                                       

 
                                                                                                           
                                                                       

Ingredienser

3 st morötter
1 st gul lök
1 tsk paprikapulver
1 tsk torkad oregano
1/2 tsk torkad timjan
5 dl vatten
2 st grönsaksbuljongtärningar
2 dl standard mjölk
2 dl créme de fraiche, (34 %)
3 st tomater
1 st vitlöksklyfta
rapsolja

Grillad toast

8 skivor vitt toastbröd, ev kantskuret
1 msk smör
2 msk skånsk senap
8 skivor stark ost, t ex lagrad prästost, (17 %)
salt + nymald svartpeppar

Tillagning

1. Skala och riv morötterna grovt på rivjärn. Skala och finhacka löken. Fräs morötter och lök i 1 msk olja ca 3 min. Tillsätt paprikapulver, oregano och timjan. Låt fräsa med ca 2 min.
2. Tillsätt vatten, buljongtärningar, mjölk och crème fraiche. Låt puttra ca 10 min tills morotsbitarna mjuknat.
3. Skölj och tärna tomaterna, tillsätt dem till soppan. Pressa i vitlök och krydda med 1/2 tsk salt och 2 krm peppar.
4. Grillad toast: Bre smör och senap på fyra av brödskivorna. Lägg på osten och de resterande brödskivorna.
5. Grilla bröden i ett smörgåsjärn. Dela dem snett över till 2 trekanter och servera till soppan.



Trevlig helg!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar